SYSTEM MOTYWACJI W NASZYM PRZEDSZKOLU

 

W przedszkolu stosowany jest grupowy system motywacji, oparty o pozytywne wzmocnienia zachowań dzieci, poprzez docenianie, wyróżnianie czy nagradzanie. Wzmocnienia są zawsze sprawą indywidualną, tzn. że za to samo zachowanie różne osoby mogą być różnie wzmacniane. Rola wzmocnień w procesie wychowania oparta jest przede wszystkim na teorii Skinnera, który opracował zasady budowania systemu motywacji. Są one następujące:

  • nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka,
  • łączyć nagrody społeczne z konkretnymi,
  • stosować wzmocnienia zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
  • przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
  • unikać nadmiaru wzmocnień,
  • dokładnie określić zachowania, które chce się wzmacniać (zmienić),
  • nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt,
  • zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji:

  1. Nagrody społeczne:
    • pochwała bezpośrednia (indywidualna),
    • pochwała pośrednia (przed grupą),
    • pochwała przed rodzicem,
    • pochwała przed dyrektorem,
    • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności.
  2. Nagrody rzeczowe:
    • zabawa ulubioną zabawką,
    • nagroda - medal uznania, naklejka, rysunek itp.
  3. Ważne jest, aby dzieci wiedziały, że mogą otrzymać nagrodę za pozytywne zachowania. Wychowawcy powinni dopasowywać wymagania do wieku i dynamiki grupy. Zachowania podlegające wzmocnieniu, powinny być jasno określone. Można też w każdym miesiącu poddawać ocenianiu inne zachowania. np. w jednym miesiącu może to być odpowiednie zachowanie podczas zajęć (dzieci wykonują polecenia w ciszy, podnoszą rękę), w innym miesiącu może to dotyczyć np. zachowania przy stole. Nauczyciel powinien stymulować ocenami w taki sposób, aby każde dziecko czuło, że ma szansę być wyróżnionym. Dla jednego dziecka wielkim sukcesem będzie spokojne zjedzenie posiłku, podczas gdy inne odczuje satysfakcję z samodzielnego założenia butów, więc należy je docenić w innych aspektach.